Aan wie ik het ook vraag - buiten de mensen die dagelijks met verkeer bezig zijn: “Ben jij wel eens een fietsstraat tegengekomen?”, vrijwel altijd is het antwoord hetzelfde. Opgetrokken wenkbrauwen en na een korte stilte: “Een wat? Een fietsstraat?”
Dit is relatief nieuw. Er komen steeds meer voorzieningen om ongevallen met fietsers te voorkomen. De herkenbaarheid van de fietsstraten is nog niet gestandaardiseerd. Ook zijn er nog niet zoveel fietsstraten in Nederland. Daarover vertel ik je hieronder nog wat meer.
Een fietsstraat is geasfalteerd. Dit komt het comfort van een snelle fietsroute ten goede. Het asfalt is rood, net zoals op fietspaden. Er staat ook een officieel verkeersbord bij.
Een fietsstraat hoort in de voorrang te zijn. Dat wil zeggen, dat verkeer uit zijstraten voorrang moeten verlenen aan de fietsstraat. Door middel van haaientanden of door middel van uitritconstructies. Doordat de herkenbaarheid van fietsstraten nogal tekort schiet, is het gedrag van zowel auto's als fietsers op de fietsstraat nog niet voorspelbaar. Dat komt misschien ook wel omdat wij ze in Apeldoorn (nog) niet hebben. (zie onder)
Maar auto's weten vaak niet goed welk gedrag van hen verwacht wordt en
welk gedrag ze van fietsers kunnen verwachten.
In Zwolle, de Philosofenallee, en Harderwijk, de Thorbeckelaan, vind je relatief dicht bij Apeldoorn wat voorbeelden van fietsstraten. Met rijles probeer ik altijd wel een keer een fietsstraat tegen te komen. ‘Het aantal fietsstraten in Nederland is nog beperkt. In een aantal gemeenten zijnveel fietsstraten te vinden, maar in een groot deel van de gemeenten zijn helemaal geen fietsstraten te vinden. Een groot deel van de verkeersdeelnemers komt daarom slechts sporadisch in aanraking met fietsstraten.’ (Bron: Verkeerskunde)
Ook in Apeldoorn hebben we een fietsnetwerk. We noemen de hoofdfietsroutes hier fietsdoorstroomassen. Denk hierbij als voorbeeld aan de Asselsestraat, de Koninginnelaan, de Deventerstraat. Deze zijn niet uitgevoerd als fietsstraat. Maar de ventweg van de Deventerstraat is een voorbeeld hoe het eruit zou kunnen zien. Hier kan bij wijze van spreken zo een verkeersbord bij. Echter, bij de reconstructie van de Deventerstraat, enkele jaren geleden, was het fenomeen fietsstraat voor vrijwel iedereen nog onbekend.
In de nieuwe voorlopige verkeersvisie van Apeldoorn (Concept Verkeersvisie 2016-2030) wordt nog met geen enkel woord gerept over een fietsstraat. Voorlopig zul je het dus nog in andere steden tegenkomen.
Toen ik nog op de middelbare school zat, vroegen docenten nog wel eens: “Vragen? Geen vragen!” Maar even zonder te dollen: ik hoop dat jij door deze blog beter snapt wat er gebeurt in een fietsstraat en wat de intentie is van een fietsstraat: veiligheid. Ik hoop ook dat je als automobilist wat minder het idee hebt dat fietsers maar hinderlijke obstakels zijn waar je zo snel mogelijk voorbij kunt rijden. Dan had je beter een straatje om kunnen rijden. ;-)
Deze blog kwam tot stand op basis van een tip van Jeanette. Heb jij ook een tip voor een blog? Geef het dan door op info@lessenbijleendert.nl of stel je vraag via 06-45307248.
"Ja de eerste les is me heel goed bevallen! Wanneer kan ik weer? Ik had eerst een rijinstructeur die me niet zo goed begreep, en nu heb ik dat gevoel gelukkig wel!"
Ilse, Apeldoorn
"Ik heb vandaag weer heel veel geleerd. En wat ik fijn vind is dat ik de rust krijg om net zoveel te oefenen tot mijn zelfvertrouwen groot genoeg is om het alleen te durven."
Marthen
Bart, Apeldoorn