Wat maakt het rijden in Apeldoorn zo leuk? Wat maakt lesgeven in Apeldoorn zo leuk? Naast dat LessenbijLeendert stuk voor stuk leuke leerlingen heeft, is er genoeg te beleven!
In de stad Apeldoorn heb je bijna alle soorten wegen: erftoegangswegen, gebiedsontsluitingswegen en om Apeldoorn heen ook nog wat stroomwegen (A1 en A50). Je denkt misschien: ‘maar wat zijn dat nu weer voor wegen’?
In Duurzaam veilig onderscheiden we drie hoofdtypen:
Erftoegangswegen 30/60
Gebiedsontsluitingswegen 50/70/80
Stroomwegen 100/130
Wegen met een ‘verblijfsfunctie’, bestemd voor het toegankelijk maken van percelen
30km: vrijwel alle woonwijken, maar ook Koninginnelaan vanaf de ring tot aan de Loolaankerk, Asselsestraat, winkelgebied
60km: buitengebied rondom Beekbergen, Teuge, Aardhuisweg naar Uddel, (foto: langs Kanaal Noord)
Dit zijn wegen die zowel doorstroming als uitwisselen tot doel hebben
Mooi voorbeeld hoe de nieuwe gebiedsontsluitingswegen worden ingericht?
Het nieuwe deel van de Amersfoortseweg vanaf De Naald richting Kon.
Julianatoren. Ook de onlangs Laan van Malkenschoten werd onlangs heringericht.
De Arnhemseweg richting Beekbergen (foto: Amersfoortseweg nabij Koningslaan).
Bedoeld voor een veilige afwikkeling van relatief grote hoeveelheden verkeer met een hoge gemiddelde snelheid
Er zijn veel verschillende wegbeheerders. Ondanks dat en dankzij de
nieuwe uniformiteit kun je ook buiten Apeldoorn door heel Nederland het wegtype
herkennen. Het maakt niet meer uit waar je rijdt: je kunt aan de belijning het
wegtype herkennen. We hebben het dan over de Essentiële Herkenbaarheids Kenmerken
(EHK). Hou dus de drie hoofdcategorieën in je achterhoofd, het levert je
mogelijk nog geld op dankzij minder snelheidsboetes.
Het wordt gemakkelijker rijden. Je kunt beter herkennen wat je risico’s zijn en hoe snel je mag rijden. Als rijschool hou je je hiermee uiteraard bezig, maar ook als je je weg naar de vrijheid gevonden hebt, is het erg plezierig die vrijheid goed te kunnen gebruiken.
De EHK kun je dus gebruiken als tools voor risico- en gevaarherkenning.
In een keer aanpassen van alle wegen geeft overlast, veel overlast. ’t Zou ook te duur zijn, om alles in een keer aan te passen. Vaak wachten gemeentes en provincies tot er groot onderhoud nodig is. Hierdoor zal het tot 2020 duren tot alles volgens de nieuwe richtlijn is aangepast. Tot die tijd kun je dus ‘oude’ en ‘nieuwe’ wegen door elkaar heen aantreffen. Blijf dus altijd goed op de borden letten!
Het leuke aan de hausse aan wegwerkzaamheden binnen onze gemeente is dat er elke keer weer een stukje ‘klaar’ is. Elke keer wordt het beter, mooier en het verkeer stroomt beter door.
En dát maakt Apeldoorn zo leuk om te lessen!
1*) Meer informatie over (gelijkwaardige) kruispunten
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kruispunt_%28verkeer%29
2*) Meer informatie over duurzaam veilige weginrichting
https://www.swov.nl/rapport/Factsheets/NL/Factsheet_Duurzaam_Veilig_uitgangspunten.pdf
http://nl.wikipedia.org/wiki/Duurzaam_Veilig
3*) Meer informatie over EHK
http://www.verkeersnet.nl/7318/beetje-smallere-rijstroken-niet-onveilig/
"Ja de eerste les is me heel goed bevallen! Wanneer kan ik weer? Ik had eerst een rijinstructeur die me niet zo goed begreep, en nu heb ik dat gevoel gelukkig wel!"
Ilse, Apeldoorn
"Ik heb vandaag weer heel veel geleerd. En wat ik fijn vind is dat ik de rust krijg om net zoveel te oefenen tot mijn zelfvertrouwen groot genoeg is om het alleen te durven."
Marthen
Bart, Apeldoorn