Wat mij de afgelopen tijd opviel is dat de bebording en de voorrangsregels op sommige plaatsen in Apeldoorn strijden met de weginrichting. Degenen die mij volgen op social media hebben daar diverse foto’s van voorbij kunnen zien komen. Ook leerlingen van LessenbijLeendert weten dat de inrichting niet altijd strookt met hoe het hoort.
#Opletten geblazen dus!
Na een aantal situaties verzameld te hebben, maakte ik een afspraak met een verkeerskundige van de gemeente Apeldoorn. Een verkeerskundige houdt zich bezig met verkeer, vervoer en mobiliteit. Hij of zij heeft dus een heel breed werkveld als je bedenkt wat daar allemaal bij komt kijken. Deze afspraak ging alleen over de inrichting van de weg. De juiste persoon in het netwerk om deze zaken te melden.
Een belangrijke voorrangsregel is dat de bestuurder al het overige verkeer (inclusief voetgangers dus) voor laat gaan als hij een uitrit verlaat. Bord B6 uit bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV’94), of simpelweg: het haaientandbord, betekent dat men voorrang moet verlenen aan bestuurders op de kruisende weg. Bestuurders, dus geen voetgangers.
Wat nu als ik bij een uitritconstructie een haaientandbord zie staan? Ik (en anderen) raak in verwarring. Dat is niet een kwestie van: even een extra bord plaatsen voor de duidelijkheid. Op de foto ziet u een voetganger en bestuurder in discussie over de vraag of de bestuurder het recht heeft de voetganger van de sokken te rijden. Dit ontaardt in ruzie waarbij de bestuurder nogal agressief wat spullen van de voetganger onteigent en ze daarna in de naastgelegen bosjes gooit.*
Ik heb de gemeente in het gesprek een casus voorgelegd. Wat, als een voetganger invalide raakt, doordat een automobilist hier de voetganger niet voor laat gaan. Wie is aansprakelijk? De voetganger denkt dat de automobilist (verzekeraar) dat is, de automobilist denkt dat de voetganger dat is. Immers, een voetganger is geen bestuurder, en er is dus geen sprake van voorrang verlenen.
De gemeente heeft hierop geantwoord dat de constructie volgens de norm niet klopt. Normen voor de inrichting van de openbare ruimte zijn vastgelegd in het Besluit Administratieve Bepalingen inzake Wegverkeer (BABW) en dat is een onderdeel van de Wegenverkeerswet (WVW‘92). De gemeente dient dus zowel uit oogpunt van de wet, als ook uit oogpunt van duidelijkheid richting de verkeersdeelnemer [lees: u en mij] de weg op die manier in te richten.
Het gevolg hiervan is dat de afdeling Beheer Openbare Ruimte (BOR) in de komende tijd verschillende verkeerd geplaatste voorrangsborden gaat verwijderen en vervangen. Ook worden de haaientanden uit het wegdek gehaald en vervangen voor klinkers, zodat de voorrang weer duidelijk wordt en volgens de regels.
Dat de bovenstaande veranderingen niet allemaal binnen een paar dagen worden uitgevoerd, is logisch. Daarnaast betreft het in Apeldoorn zoveel situaties, dat er veel werk aan de winkel is, dus het heeft een behoorlijk impact. Mede een budgettaire impact.
Overigens is er inmiddels al een aantal borden Voorrangskruispunt B3 vervangen voor Voorrangsweg B1. En zijn er borden weggehaald die ten onrechte zijn blijven staan na een herinrichting van de weg.
Het kan zijn dat u verkeersborden ‘mist’. Dat wordt nu overgelaten aan uw verkeersinzicht en kennis van de regels.
#Opletten geblazen dus!
Bent u het eens of juist oneens met de inhoud van de blog? Opmerkingen en suggesties van harte welkom! Reageer gerust.
*Voor uw gevoel van de goede afloop: automobilist en voetganger hebben later gezamenlijk de eigendommen van de voetganger opgezocht.
"Ja de eerste les is me heel goed bevallen! Wanneer kan ik weer? Ik had eerst een rijinstructeur die me niet zo goed begreep, en nu heb ik dat gevoel gelukkig wel!"
Ilse, Apeldoorn
"Ik heb vandaag weer heel veel geleerd. En wat ik fijn vind is dat ik de rust krijg om net zoveel te oefenen tot mijn zelfvertrouwen groot genoeg is om het alleen te durven."
Marthen
Bart, Apeldoorn