Erger jij je wel eens in het verkeer? Leuk altijd, die onderzoeken naar de grootste ergernis in het verkeer. Alsof we ons massaal zitten te ergeren in het verkeer. Dat zal toch niet zo zijn? In de onderstaande tabel staan de resultaten voor 2014 en 2015 naast elkaar. Het jaarlijkse Nationale Automobilisten Onderzoek is uitgevoerd door autoverzekeraar AllSecur en Traffic Radio.
Graag wil ik een paar gedachten hierover met je delen, zonder te willen doen alsof daarmee alles gezegd is.
Top 10 ergernissen in het verkeer 2014:
Top 10 ergernissen in het verkeer 2015
Waar zijn we mee bezig als we autorijden? Rijden we auto en doen we dat met aandacht? Zijn we verkeersdeelnemer? Of zijn we alleen van a naar b aan het rijden en komen we daarbij ‘toevallig’ door het verkeer? Staan we eigenlijk half en half op standby en worden we belemmerd doordat die ander weer wat onverwachts doet? Ik denk het laatste.
Het zou zo kunnen zijn dat we ons aan elkaar
ergeren, zonder dat we in de gaten hebben dat we zelf net zo hard aanstoot géven. Wat mij opvalt:
Een nieuwe ergernis is in de top tien is smartphonegebruik in het
verkeer. Iedereen weet: niet doen, levensgevaarlijk! Maar ook degenen die het zo
goed weten, geven toe dat ze nog wel eens ‘geen vrienden maken’ als het verkeerslicht
weer groen wordt. Typisch verhaal van iets met pot en ketel. Er staan op
youtube genoeg video’s die je misselijk maken over de gevaarlijke gevolgen. Ligt er een link tussen hoge mentale belasting en vrijheid van aandacht om goed te kunnen rijden? Ook al gebruiken we geen smartphone, kun je nog je aandacht er niet bij hebben.
Wat is bumperkleven? Is daar een algemene en bovenal algemeen aanvaarde definitie voor? Als ik op de snelweg om me heen kijk, zie ik eigenlijk bijna iedereen te dicht op zijn voorganger rijden. Een groot en onderschat probleem is dat wij mensen nu eenmaal slecht zijn in afstanden schatten. Zowel wij ervaren weggebruikers als beginners kunnen onmogelijk inschatten hoeveel afstand aan asfalt onder je doorglijdt. Hierdoor heeft bijna niemand in de gaten, dat hij zelf aanstoot geeft en zich tegelijk en terecht ergert aan bumperkleven.
Afstand houden en met wat meer aandacht autorijden kan veel ergernissen
oplossen. De leerlingen van LessenbijLeendert krijgen dagelijks les in
verkeersinzicht. Afstand geeft de mogelijkheid om te voorspellen wat andere
weggebruikers gaan doen. Regelmatig voorspellen we wat de eerstvolgende
automobilisten van plan zijn. Wij zien nog voordat richting wordt aangegeven,
wat er gaat komen. Met wat meer ruimte om je heen krijg je meer mogelijkheid om
fouten van anderen op te vangen.
En ja, zondagsrijders. Wat wil ik daar nu over kwijt? Advies aan zondagsrijders: zorg dat je regelmatig rijdt en ervaring in stand houdt. Probeer een beetje met de gemiddelde snelheid mee te rijden, zodat je agressieve reacties niet uitlokt of voert. Tip aan degenen die meer ervaring hebben in het verkeer: kijk wat vaker in een auto, voordat je een oordeel velt. Heeft jouw eigen opa of oma z'n rijbewijs nog? Kennen zij overal de weg? Of hebben ze een goed navigatiesysteem? Gaan ze nog wel eens op vakantie of familiebezoek? Wees blij dat we die vrijheid nog kunnen delen!
Geen richting aangeven irriteert. Je ziet het vooral bij rotondes (niet). Door bij het oprijden en het verlaten van de rotonde op tijd richting aan te geven, word je voorspelbaarder. Dat bevordert de doorstroming. Hoe doe jíj dat eigenlijk? Jij kijkt toch ook naar de richting van degene die de rotonde wil oprijden? Als je vijftien tot twintig meter eerder weet waar een ander naartoe wil, kun je uiteindelijk sneller op- en afrijden.
"Ja de eerste les is me heel goed bevallen! Wanneer kan ik weer? Ik had eerst een rijinstructeur die me niet zo goed begreep, en nu heb ik dat gevoel gelukkig wel!"
Ilse, Apeldoorn
"Ik heb vandaag weer heel veel geleerd. En wat ik fijn vind is dat ik de rust krijg om net zoveel te oefenen tot mijn zelfvertrouwen groot genoeg is om het alleen te durven."
Marthen
Bart, Apeldoorn