Lessen%20bij%20leendert%20logo

Ergernissen in het verkeer 2015

Geschreven door in Praktijk lessen, Nieuws, Afstand en bumperkleven op 26 augustus 2015

Erger jij je wel eens in het verkeer? Leuk altijd, die onderzoeken naar de grootste ergernis in het verkeer. Alsof we ons massaal zitten te ergeren in het verkeer. Dat zal toch niet zo zijn? In de onderstaande tabel  staan de resultaten voor 2014 en 2015 naast elkaar. Het jaarlijkse Nationale Automobilisten Onderzoek is uitgevoerd door autoverzekeraar AllSecur en Traffic Radio.

Graag wil ik een paar gedachten hierover met je delen, zonder te willen doen alsof daarmee alles gezegd is.



LessenbijLeendert is niet bumperkleven

Top 10 ergernissen in het verkeer 2014:

  1. (2)        Agressief rijgedrag 47 %
  2. (1)        Bumperkleven 43 %
  3. (3)        Rijden met alcohol/drugs op 39 %
  4. (4)        Geen richting aangeven 29 %
  5. (5)        Onnodig links rijden 23 %
  6. (7)        Op het laatste moment ritsen 18 %
  7. (6)        Te snel rijden in de bebouwde kom 17 %
  8. (-)         Files 16 %
  9. (9)        Zondagsrijders 14 %
  10. (8)        Rechts inhalen 11 %
De posities tussen haakjes is 2013.

Top 10 ergernissen in het verkeer 2015

  1. Bumperkleven 36%
  2. Agressief rijden 32%
  3. Rijden met alcohol / drugs op 27%
  4. Geen richting aangeven 21%
  5. Onnodig links rijden 16%
  6. Te langzaam rijden 16%
  7. Op het laatste moment invoegen / ritsen 14%
  8. Smartphone gebruik tijdens het rijden 13%
  9. Zondagsrijders 12%
  10. Afval of sigaret uit het raam gooien 11%

Waar zijn we mee bezig?

Waar zijn we mee bezig als we autorijden? Rijden we auto en doen we dat met aandacht? Zijn we verkeersdeelnemer? Of zijn we alleen van a naar b aan het rijden en komen we daarbij ‘toevallig’ door het verkeer? Staan we eigenlijk half en half op standby en worden we belemmerd doordat die ander weer wat onverwachts doet? Ik denk het laatste.

Het zou zo kunnen zijn dat we ons aan elkaar ergeren, zonder dat we in de gaten hebben dat we zelf net zo hard aanstoot géven. Wat mij opvalt:

  1. Dat de een zich ergert aan onnodig links rijden – en tegelijk is hij aan het bumperkleven. Zijn voorganger ergert zich op hetzelfde moment aan zijn bumperklevende achterganger en aan agressief rijgedrag.
  2. Laatst had ik nog zo’n geval. Ik reed over de Aardhuisweg naar Uddel. Deze is inmiddels al weer heel wat jaren een 60km-weg. Mijn ‘achterganger’ laat me te duidelijk weten dat hij het er niet mee eens is dat ik me daar niet eens aan de snelheid houd. Ik irriteer me aan zijn agressiviteit. En zo zijn er veel meer van die ergernissen.
  3. Juist op het moment dat de ene weggebruiker anderhalve seconde een andere kant op kijkt om te gaan inhalen, geeft de ander richting aan, hij knippert slechts drie keer. Daar zijn die 'passeerlichten' toch op afgestemd? Het meest gewenste gedrag is om gedurende de hele verplaatsing de richting aan te houden.

'Smartdrivers'

Een nieuwe ergernis is in de top tien is smartphonegebruik in het verkeer. Iedereen weet: niet doen, levensgevaarlijk! Maar ook degenen die het zo goed weten, geven toe dat ze nog wel eens ‘geen vrienden maken’ als het verkeerslicht weer groen wordt. Typisch verhaal van iets met pot en ketel. Er staan op youtube genoeg video’s die je misselijk maken over de gevaarlijke gevolgen. Ligt er een link tussen hoge mentale belasting en vrijheid van aandacht om goed te kunnen rijden? Ook al gebruiken we geen smartphone, kun je nog je aandacht er niet bij hebben.

'Haastige bumperklevers'

Wat is bumperkleven? Is daar een algemene en bovenal algemeen aanvaarde definitie voor? Als ik op de snelweg om me heen kijk, zie ik eigenlijk bijna iedereen te dicht op zijn voorganger rijden. Een groot en onderschat probleem is dat wij mensen nu eenmaal slecht zijn in afstanden schatten. Zowel wij ervaren weggebruikers als beginners kunnen onmogelijk inschatten hoeveel afstand aan asfalt onder je doorglijdt. Hierdoor heeft bijna niemand in de gaten, dat hij zelf aanstoot geeft en zich tegelijk en terecht ergert aan bumperkleven.

Afstand houden en met wat meer aandacht autorijden kan veel ergernissen oplossen. De leerlingen van LessenbijLeendert krijgen dagelijks les in verkeersinzicht. Afstand geeft de mogelijkheid om te voorspellen wat andere weggebruikers gaan doen. Regelmatig voorspellen we wat de eerstvolgende automobilisten van plan zijn. Wij zien nog voordat richting wordt aangegeven, wat er gaat komen. Met wat meer ruimte om je heen krijg je meer mogelijkheid om fouten van anderen op te vangen.

'Sabbatsreizigers'

En ja, zondagsrijders. Wat wil ik daar nu over kwijt? Advies aan zondagsrijders: zorg dat je regelmatig rijdt en ervaring in stand houdt. Probeer een beetje met de gemiddelde snelheid mee te rijden, zodat je agressieve reacties niet uitlokt of voert. Tip aan degenen die meer ervaring hebben in het verkeer: kijk wat vaker in een auto, voordat je een oordeel velt. Heeft jouw eigen opa of oma z'n rijbewijs nog? Kennen zij overal de weg? Of hebben ze een goed navigatiesysteem? Gaan ze nog wel eens op vakantie of familiebezoek? Wees blij dat we die vrijheid nog kunnen delen!

'Missieloze niet-richting aangevers'

Geen richting aangeven irriteert. Je ziet het vooral bij rotondes (niet). Door bij het oprijden en het verlaten van de rotonde op tijd richting aan te geven, word je voorspelbaarder. Dat bevordert de doorstroming. Hoe doe jíj dat eigenlijk? Jij kijkt toch ook naar de richting van degene die de rotonde wil oprijden? Als je vijftien tot twintig meter eerder weet waar een ander naartoe wil, kun je uiteindelijk sneller op- en afrijden.

Waar erger jij je het meest aan? Maak jij je eigen top 10?

Als je aanvullingen en/of opmerkingen hebt, mail ze gerust! info@LessenbijLeendert.nl of stuur me een ander bericht. 06-4530 7248





Reacties

Wat zeggen anderen:

"Ja de eerste les is me heel goed bevallen! Wanneer kan ik weer? Ik had eerst een rijinstructeur die me niet zo goed begreep, en nu heb ik dat gevoel gelukkig wel!"

Ilse, Apeldoorn

Nieuwe leerling:

"Ik heb vandaag weer heel veel geleerd. En wat ik fijn vind is dat ik de rust krijg om net zoveel te oefenen tot mijn zelfvertrouwen groot genoeg is om het alleen te durven."

Marthen

Wat zeggen anderen:

"Fijn dat ik de week voorafgaand aan het rijexamen elke dag een uurtje kon lessen! Dat gaf net de doorslag om in 1x te slagen, denk ik!"

Bart, Apeldoorn

Blogs & artikelen

Onder de motorkap van de lesauto
10 september 2021
Lees meer

Rijtest voor leerlingen met autisme
29 april 2021
Lees meer

Yes, vandaag heb ik mijn rijbewijs gehaald!
27 april 2021
Lees meer

Deel deze site via je eigen social media: