Afgelopen maandag stond er een artikel in de Stentor over de situatie Europaweg/A1 net buiten Apeldoorn. Daarin verwoordde de verslaggever mijn visie op de voorgenomen aanpassingen aan dit wegvak. Ook na aanpassing blijft m.i. de veiligheid in het geding. Diverse mensen vroegen mij om een en ander toe te lichten in een blog. Als dat meer duidelijkheid geeft doe ik dat graag.
Vandaag gaf ik trouwens in de live uitzending van Stichting Radio TV Apeldoorn een toelichting op de situatie.
De provincie Gelderland is van plan om in 2018 groot onderhoud te plegen aan de Europaweg (N304) en de aansluiting op de A1. Het betreft hier een wegvak waar vaak ongevallen plaats hebben. De zussen Irene en Inge Boersma maken zich sterk -en dat doen ze niet zonder succes- om eerder aanpassingen gedaan te krijgen die de veiligheid bevorderen.
Zij hebben een facebookpagina gemaakt: Veilige Europaweg Apeldoorn. Hierop kun je diverse foto's van ongevallen zien. Het gaat vaak om ongevallen met ernstig letsel! Haast bij de aanpassingen is dus geboden, je kunt aanpassingen in de veiligheid niet uitstellen als mensenlevens op het spel staan.
Gelderland heeft maatregelen aangekondigd die nog voor kerst 2015 in gang gezet worden. Begrijpelijk genoeg zit het nu nog niet in de begroting om de grote aanpassing van 2018 te doen. Ik ben blij dat de provincie erkent dat het zo niet langer kan en 'alvast' aan de slag gaat. De N304 is een gebiedsontsluitingsweg waar 80km/u gereden mag worden. De aangekondigde maatregel is om het verkeer op de N304 naar één rijstrook terug te brengen en de uitvoegstroken te verwijderen. Hierdoor wordt het wel iets overzichtelijker dan het nu is. Maar hier houdt het voor de provincie op. Dat vind ik zacht gezegd verbazingwekkend.
De provincie gaat een van Apeldoorns belangrijkste ontsluitingswegen -waar elke dag files staan- tijdelijk terugbrengen naar een rijstrook. Tot 2018. Dan worden het zoals het er nu uitziet kruispunten met verkeerslichten en 2x2 rijstroken.
De doorstroming neemt door deze maatregel af. Het afslaande verkeer gaat nu het doorgaande verkeer ophouden. Het remmende verkeer en het doorgaande verkeer wordt gemengd. Dit is mijns inziens strijdig met de aanbevelingen van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV). De SWOV beveelt voor Duurzaam Veilig een inrichting met gelijkwaardigheid in snelheid, richting en massa bij matige en hoge snelheden. De aangekondigde maatregel verhoogt de kans op kop-staart-botsingen. En verhoogt ook de ergernis van de weggebruikers.
Ook de snelheidsverschillen tussen overstekend verkeer (van 0 tot 25km/u vanaf de A1 de N304 op) en de Europaweg (80km/u) blijven mijns inziens te groot voor een echt veilige situatie. De SWOV beveelt bij dergelijke 'dwarsconflicten' een maximaal veilige snelheid aan van 50km/u.
Daarnaast blijft het een probleem voor fietsers om over te steken. De fietsers zijn -komend vanuit Apeldoorn in de richting van de Cantharel- bijna niet, of op het laatste moment pas, zichtbaar voor automobilisten. De zichtbaarheid van de fietsers verbetert enorm als de snelheid er uit wordt gehaald. Ook hier doet de SWOV een aanbeveling. Waar conflicten met fietsers kunnen ontstaan is de maximaal veilige snelheid 30km/u.
De situatie is op het bijgevoegde kaartje te zien. In mijn visie op de tijdelijke aanpassing komt het er dus anders -dat is veiliger- uit te zien. Het hele wegvak vanaf cafetaria De Bosrand tot na het viaduct van de snelweg wordt teruggebracht naar 50km/u. De uitvoegstroken worden niet weggehaald, maar juist verlengd. De uitrijstrook wordt voorzien van een verhoogde rijbaanscheiding. De maximale snelheid op de uitrijstrook wordt halverwege 30km/u.
Komend vanaf de snelweg worden ook de eerste meters van de invoegstroken voorzien van een verhoogde rijbaanscheiding.
Er worden extra borden geplaatst om weggebruikers te attenderen op de verhoogde rijbaanscheiding, de kans op file. En extra waarschuwingsborden voor overstekende fietsers.
Deze maatregelen verkleinen de kans op dwarsconflicten met auto's. Ze verkleinen de kans op conflicten met fietsers. Dit vergemakkelijkt het oversteken of afslaan vanaf de Hoog Buurloseweg.
Vragen of opmerkingen kun je hieronder kwijt of op social media. Vind jij ook dat er iets aan deze situatie moet gebeuren? Heb je hierover een mening? Ventileer het gerust.
"Ja de eerste les is me heel goed bevallen! Wanneer kan ik weer? Ik had eerst een rijinstructeur die me niet zo goed begreep, en nu heb ik dat gevoel gelukkig wel!"
Ilse, Apeldoorn
"Ik heb vandaag weer heel veel geleerd. En wat ik fijn vind is dat ik de rust krijg om net zoveel te oefenen tot mijn zelfvertrouwen groot genoeg is om het alleen te durven."
Marthen
Bart, Apeldoorn