Dit is een serie interviews met mensen die een autoriteit zijn op het gebied van theorie leren. Doordat ze bijvoorbeeld al een lange staat van dienst en veel ervaring hebben of vanwege andere, mogelijk bijzondere verdiensten op dat gebied.
Om meer inzicht te krijgen en te geven in het hoe en waarom van theorie leren en theoriecursussen. De do's en de don'ts van dagcursussen. Om wijzer van te worden voor je theorie en de rest van het autorijden!
Wij kennen elkaar al even, hebben elkaar diverse keren ontmoet en gesproken, je bent een bekende in onze branche, zeg maar. Je bent eigenaar van Lenoir Opleidingen, zit al 20 jaar in het vak van de theorie, hebt diverse publicaties gedaan!
Maar even voor de mensen die jou nog niet kennen alvast een
eerste vraag.
Sinds ik in 1999 rijinstructeur ben geworden heeft het theoretisch gedeelte van
de verkeersveiligheid mij altijd enorm geïnteresseerd. Het is immers de basis
voor een veilige verkeersdeelname. Zonder gedegen kennis van de verkeersregels is het immers niet mogelijk om veilig deel te nemen aan het verkeer.
Omdat ik direct het grote belang zag van theoretische lessen, ben ik in 1999
direct begonnen met het geven van theorielessen B.
Later zette ik vooral theoriecursussen op, ontwierp cursussen en als het goed ging,
gaf ik de cursus door aan een collega. Op die manier heb ik onder andere auto-,
motor-, vrachtauto- en bromfietstheorie opgezet. Sinds 2015 ben ik eigenaar van
Lenoir Opleidingen en verzorg ik opleidingen en bijscholingen voor
rijinstructeurs. Kort gezegd, ik train de trainers.
Dit ligt in veel gevallen aan de voorbereiding. Voor een gemiddelde leerling
moet het geen probleem zijn om met een goede voorbereiding, die bestaat uit
goede theorielessen en zelfstudie, te slagen voor de theorie.
Daarnaast is er uiteraard nog een categorie leerlingen die moeite heeft met
leren en voor wie de theorie echt een obstakel is.
Omdat te veel leerlingen denken dat ze theorie wel even gemakkelijk zelf kunnen
doen. Terwijl je voor een CBR theorie examen echt wel wat moet weten.
De theorie moet een belangrijkere plaats krijgen in de rijopleiding. Theorie is
echt de basis van een goede rijopleiding. Bij een goede kennis van de theorie
begrijpt een leerling veel beter waarom weggebruikers op een bepaalde manier in
het verkeer reageren. Kortom het is de basis voor verkeersinzicht. Indien een
leerling de theorie niet beheerst wordt verkeersinzicht leren veel lastiger.
Leerlingen die pas laat in de rijopleiding met theorie aan de slag gaan, hebben
dus meer rijlessen nodig in de praktijk.
Mijn advies is dus: Start zo vroeg mogelijk tijdens de rijopleiding met
theorie.
Eendaagse cursussen zijn commercieel interessant, omdat leerling heel snel en relatief goedkoop hun theorie kunnen
halen.
De kwaliteit hangt af van de invulling van een eendagscursus. Indien deze dag
wordt volgestopt met trucjes zeg ik. Dit is het domste dat je doen kunt. We
zien tegenwoordig leerlingen die geslaagd zijn voor hun theorie, die werkelijk
niks snappen van verkeersregels.
Deze mensen denken dat ze slim zijn, omdat ze gemakkelijk hun theorie op zak
hebben, maar vergeten dat ze veel meer rijlessen nodig hebben in de
praktijkopleiding, omdat ze geen enkele kennis van de regels hebben.
Daarnaast heb je ook 1 daagse cursussen, waarbij de kandidaat voor de les reeds
zijn theorie voorbereid. Tijdens de eendaagse cursus worden op dan de puntjes
op de i gezet. Zeker voor leerlingen die gemakkelijk kunnen leren is dit zeker
een goede optie.
20 avonden is misschien wel heel veel, maar leerstof die geleidelijk wordt aangeleerd blijft het beste hangen. Laat de lessen vervolgens geven door een goede docent en je bent heel goed voorbereid op je theorie-examen.
In basis is een hogere kennis van de theorie enkel toe te juichen, maar het
moet niet zo zijn dat op deze manier bepaalde praktisch ingestelde mensen geen
rijbewijs meer kunnen halen. Die balans moet goed bewaard worden.
Wat mij altijd heel erg verbaasd heeft is dat bij theoriecursussen altijd alle
niveau leerlingen bij elkaar in een klas worden 'gestopt'. Vanaf de middelbare
school worden leerlingen juist qua leersnelheid/ leerniveau van elkaar
gescheiden. Dit om het simpele feit, dat de een sneller leert dan de ander.
Bij de theorielessen stoppen we juist weer gymnasium leerlingen en VMBO
leerlingen in 1 klas. Op die manier is het heel lastig op maatwerk te leveren.
De ene leerling gaat zich vervelen in de klas of de andere leerling vindt het
te snel gaan.
Daarom zou het mooi zijn als in de rijschoolwereld theoriecursussen op maat
worden gegeven, waarbij je kunt kiezen in 1,3 en 6 daagse theoriecursussen,
zodat ieder op zijn eigen tempo kan leren.
Dit systeem zou didactisch ideaal zijn. In de praktijk zie ik echter 2
uitdagingen ontstaan.
Ik denk dat dit een heel goed initiatief is, zolang mensen maar accepteren dat voor sommige mensen de weg naar een goede theoriekennis langer is dan voor een ander.
Ah, leuke vraag! Van zelfstandige leerlingen die op een veilige wijze deel kunnen nemen aan het verkeer. Kortom, leerlingen die goed zijn opgeleid en de capaciteiten hebben om veilig aan het verkeer deel te nemen.
Ik denk dat de hoofdzaak het leren van de theorie zelf is. Dit kost nu eenmaal veel tijd en inzet, maar bedenk dat het de basis is voor veilig autorijden voor de rest van je leven.
Hartelijk dank dat je aan dit interview wilde meewerken, hartelijk dank voor je tijd!
Wil je meer weten over de theoriecursus voor beter leren leren? Dat kan via https://lessenbijleendert.nl/theorie
"Ja de eerste les is me heel goed bevallen! Wanneer kan ik weer? Ik had eerst een rijinstructeur die me niet zo goed begreep, en nu heb ik dat gevoel gelukkig wel!"
Ilse, Apeldoorn
"Ik heb vandaag weer heel veel geleerd. En wat ik fijn vind is dat ik de rust krijg om net zoveel te oefenen tot mijn zelfvertrouwen groot genoeg is om het alleen te durven."
Marthen
Bart, Apeldoorn