Lessen%20bij%20leendert%20logo

Parkeren op een kruispunt (2)

Geschreven door Leendert Roos in Theorie lessen, Parkeren op 25 maart 2015

Ongetwijfeld kent u iemand die eens een parkeerboete heeft gehad. En ook kent u vast situaties (in uw wijk) waar parkeren een probleem vormt. Dat parkeren op een kruispunt niet mag, weet iedere automobilist. Men is namelijk geslaagd voor het theorie-examen, dus. Misschien is dat al weer even geleden en bent u toe aan een update. In een vorige blog over parkeren op het kruispunt is uitvoerig ingegaan op de wettelijke kant. Maar nu: de praktische kant.

Hoe zit het ook al weer? 

Op de bijgaande foto ziet u een kruispunt. Voor de goede orde: een t-splitsing is gewoon een kruispunt. Hier gelden de regels dus ook.
De zijden van de weg zijn oranje gemarkeerd. Het kruisingsvlak is rood weergegeven - dat vlak moet men vrijhouden.

Kruispunt niet blokkeren, niet hinderen.

Daarnaast hebben we op theoriecursus ook wat geleerd over de zogenaamde "vijf-meter-vanaf-een-kruispunt". Daarover blijkt heel wat verwarring te bestaan. De vijf meter die we hanteren vanaf een kruispunt is vijf meter vanaf het 'kruisingsvlak'. De vakken die in foto 2 zijn toegevoegd, geven aan waar u buiten het kruisingsvlak mag stilstaan zonder te hinderen.

Stilstaan is om onmiddellijk te laden en/of te lossen, of onmiddellijk personen te laten in- en/of uitstappen. Let er wel op, dat u ook hier niemand mag hinderen, want dat mag namelijk nergens. Let er ook op, dat u indien nodig met een vergunning parkeert. Daarnaast gaat u natuurlijk niet op een gehandicaptenparkeerplaats staan als u daarvoor geen kaart hebt.


Stilstaan geoorloofd, hinderen en parkeren niet.

Stilstaan en stoppen is trouwens iets dat in de volksmond ongeveer hetzelfde is. In verkeerstermen ligt daar een onderscheid. Stoppen is niet vrijwillig en doet u vanuit noodzaak in het verkeer. Stilstaan doet u vrijwillig, u stapt als het ware even 'uit het verkeer'. Hiervoor geeft u dus als het goed is richting aan, evenals u richting aangeeft wanneer u het verkeer weer ingaat.

Niet alleen in Apeldoorn, maar door heel Nederland, loopt men er tegen aan dat theorie wegzakt. Al zodra je je theoriecertificaat een paar weken hebt, zakt het weg. Om in de praktijk (parkeer)ergernissen te voorkomen, hoop ik u vaker over theorie-onderwerpen op de hoogte te houden/brengen. Dit vergemakkelijkt het kijken, het verlenen van voorrang en dus het rijden met gevoel van vrijheid.


Meer informatie over parkeerboetes vindt u op boetes.nl/parkeerboete

Meer informatie over praktijklessen vindt u op /autorijles-apeldoorn

Heeft u vragen of opmerkingen, aanvullingen bij deze blog? Reageer en deel gerust! 

Parkeren op een kruispunt (deel 1)

Waarom parkeert men zo vaak op een kruispunt? Waarom zo vaak heel dicht voor of na een kruispunt en niet buiten de verplichte vijf meter vanaf een kruispunt? Waarom komen we zo vaak tijdens rijlessen tegen dat auto’s te dicht op een kruispunt geparkeerd staan? 

Lees Parkeren op een kruispunt (deel 1).

Reacties

Wat zeggen anderen:

"Ja de eerste les is me heel goed bevallen! Wanneer kan ik weer? Ik had eerst een rijinstructeur die me niet zo goed begreep, en nu heb ik dat gevoel gelukkig wel!"

Ilse, Apeldoorn

Nieuwe leerling:

"Ik heb vandaag weer heel veel geleerd. En wat ik fijn vind is dat ik de rust krijg om net zoveel te oefenen tot mijn zelfvertrouwen groot genoeg is om het alleen te durven."

Marthen

Wat zeggen anderen:

"Fijn dat ik de week voorafgaand aan het rijexamen elke dag een uurtje kon lessen! Dat gaf net de doorslag om in 1x te slagen, denk ik!"

Bart, Apeldoorn

Blogs & artikelen

Onder de motorkap van de lesauto
10 september 2021
Lees meer

Rijtest voor leerlingen met autisme
29 april 2021
Lees meer

Yes, vandaag heb ik mijn rijbewijs gehaald!
27 april 2021
Lees meer

Deel deze site via je eigen social media: