Als je rijles gaat volgen dan kom je er achter hoe lastig het soms kan zijn om bochten te nemen. Het kan een onderwerp zijn waarmee je veel moet oefenen. In de eerste lessen gaan de bochten lang niet zo makkelijk als het er van de buitenkant uit ziet.
Is dit ook wel eens een vraag voor jou? Hoe kun je nou het beste een bocht nemen? Belangrijk is dat je niet het gevoel krijgt de bocht uit te vliegen, maar beheerst door de bocht te gaan. Het is belangrijk dat je voor een goede bocht, klaar bent met alles wat je voor die tijd moet doen. Daaronder valt afremmen, inschatten hoe scherp de bocht is, hoe de situatie van het wegdek is. Daaronder valt ook het terugschakelen naar de juiste versnelling om de bocht goed uit te komen.
Dat ligt per auto verschillend, maar de meeste auto's hebben een ideale snelheid van rond de 22-25 kilometer per uur in een (haakse) bocht naar rechts of links. Een grotere bocht naar links op een kruispunt met verkeerslichten neem je vaak met een hogere snelheid. Daar ligt je snelheid dan rond de 30 kilometer per uur. Dat betekent dus dat je met de meeste auto's de kleine bochten in de tweede versnelling neemt, en de grotere bochten naar links kunnen in de derde.
Het klinkt misschien gek, maar ook heel logisch. Je gaat de bocht in tot de helft. Daarna ga je er weer uit. Dit wisselpunt ligt dan ook exact op de helft. Het is belangrijk voor een goede bocht, dat je, zeker in het begin, dit punt even opzoekt.
Je koppeling laat je voor de bocht opkomen, en je gaat met geen gas of half gas de bocht in. Het is belangrijk dat je hier niet teveel gas geeft. Ook als je haast zou hebben is een hoge snelheid toch niet zo belangrijk. Je kunt dan beter snelheid maken op de rechte stukken. Dat is veiliger en comfortabeler. Met een lage bochtsnelheid voorkom je dat je banden overmatig slijten.
Als je de bocht uitgaat, geef je gas. Precies op de helft van de bocht. Je kijkt waar je naartoe wilt. Daarom moet je bij het voorbereiden van de bocht alles al gezien hebben. Leg je blik even verweg, pak een punt waar je naartoe wilt rijden. Geef precies midden in de bocht doortastend gas, pak je positie en je snelheid en doe een nacontrole door het verkeer voor en achter te observeren.
Probeer het maar eens! Je zult er bij het toepassen van deze bochttechniek versteld van staan, hoezeer de kijktechniek van belang is bij de bochttechniek. Je zult merken dat je veel strakker de bocht uitstuurt en veel meer controle krijgt over de bocht. Ik ben benieuwd naar je reactie. Misschien heeft het enige oefening nodig. Wil je graag dat ik het een keer voordoe, noem het dan tijdens de rijles of boek een uurtje samen plezier maken met bochten sturen. ;-)
Deze tip krijgt iedere leerling van lessenbijleendert al in de rijles. Toch zakt de gedachte erachter vaak vrij vlot weer weg. Onlangs kwamen we er met een spontane verrassingsles achter dat deze techniek niet bij elke rijschool geleerd wordt. De leerling van de verrassingsles gaf deze tip dan ook op als tip van de week.
Heb jij ook een tip van de week? Geef hem door via email info@lessenbijleendert.nl of via 06-4530 7248. Appen mag natuurlijk ook.
"Ja de eerste les is me heel goed bevallen! Wanneer kan ik weer? Ik had eerst een rijinstructeur die me niet zo goed begreep, en nu heb ik dat gevoel gelukkig wel!"
Ilse, Apeldoorn
"Ik heb vandaag weer heel veel geleerd. En wat ik fijn vind is dat ik de rust krijg om net zoveel te oefenen tot mijn zelfvertrouwen groot genoeg is om het alleen te durven."
Marthen
Bart, Apeldoorn