Zoals ik in de eerste week van 2016 al aangaf in mijn blog heb ik met ingang van het nieuwe jaar een begin gemaakt met een nieuwe serie kleine blogjes. Elke week een tip. Tip van de master zeg maar, hahaha. En nu nummer 3, ik ga het proberen vol te houden.
Deze week tip van de week drie: Een fietser is ook een bestuurder.
Van de week kwam ik een wat oudere dame tegen bij het Centraal Bureau Rijvaardigheid (CBR) in Apeldoorn. Er ontstond een gesprekje naar aanleiding van het nieuws van de afgelopen weken. Over het halen van het theorie-examen. En zomaar ineens gooit ze er tussendoor: "En weet je waar ík me nou aan irriteer?!"
"Dat ik als fietser geen voorrang krijg op gelijkwaardige kruispunten. Als ik van rechts kom, heb ik als fietser toch net zo goed recht op voorrang? Neem nou een kruispunt in Apeldoorn als van de Nobelstraat die overloopt in de Van Hasseltlaan bij de Prinsenhof school. Ik denk dat er élke week wel een ongeluk plaatsheeft met een fietser." Het was duidelijk dat het mevrouw echt raakte. De dame heeft nog gelijk ook!
Bestuurders van rechts horen op kruispunten van gelijke orde voorrang te krijgen. Als je nu midden in een stadswijk opeens een paard of een koe op straat ziet lopen, snappen we allemaal dat je even moet nadenken of en hoe dat dier voorrang heeft. Maar een fietser is een serieus te nemen bestuurder, waar je -zeker bij onoverzichtelijke kruispunten- rekening mee moet houden. Dat zou automatisch moeten gaan.
Nadat ik mijn theorie-examen had gedaan, heb ik nog zo'n drie, vier weken de theorie onthouden. Daarna kennis-slijtage. Herkenbaar toch? Ik ben daarin geen uitzondering. Inmiddels houd ik me professioneel bezig met waarnemen en uitkijken. Maarre, jij? Heb jij nog onthouden wie er allemaal als bestuurder gelden? Geef jij als fietser voorrang aan auto's van rechts? Geef jij als automobilist voorrang aan fietsers van rechts? Durf jij je commentaar hieronder achter te laten? Laten we de kennis die jij hebt samen delen om er van te leren.
Het verkeer wordt steeds gevaarlijker. Enerzijds gevaarlijker omdat het drukker wordt. Anderzijds gevaarlijker omdat vroeger een fiets een redelijk te voorspellen snelheid had. Tegenwoordig met e-bikes en andere categorieën fietsen wordt het lastiger om de snelheid juist in te schatten en te beoordelen of de fietser voorrang krijgt of niet. Althans, je zult er nauwkeuriger voor moeten kijken.
Dus samenvattend: Een fietser is bestuurder en moet ook meedoen met de voorrangsregels. Een fiets moet dus op gelijkwaardig kruispunt voorrang geven aan bestuurders die van rechts komen. Ook moet de fietser voorrang krijgen als hij of zij van rechts komt.
"Ja de eerste les is me heel goed bevallen! Wanneer kan ik weer? Ik had eerst een rijinstructeur die me niet zo goed begreep, en nu heb ik dat gevoel gelukkig wel!"
Ilse, Apeldoorn
"Ik heb vandaag weer heel veel geleerd. En wat ik fijn vind is dat ik de rust krijg om net zoveel te oefenen tot mijn zelfvertrouwen groot genoeg is om het alleen te durven."
Marthen
Bart, Apeldoorn